Pressmeddelande: Läkarkåren tog kampen för att avskaffa kärnvapen – Svenska Läkare mot Kärnvapen fyller 40 år

I år är det 40 år sedan en grupp svenska läkare tog sig an uppgiften att arbeta för att förebygga kärnvapenkrig och bildade Svenska Läkare mot Kärnvapen. Genom åren har föreningen nått milstolpar såsom ett FN-förbud mot kärnvapen och två Nobels fredspris. För att uppmärksamma detta bjuder vi in till ett digitalt firande den 10 september.

Svenska Läkare mot Kärnvapen grundades hösten 1981, med inspiration från International Physicians for the Prevention of Nuclear War (IPPNW) som bildats året tidigare. Läkaryrket handlar om att verka för människors liv och hälsa och ur det föddes tanken om att det är en uppgift för läkare att arbeta för att kärnvapen ska avskaffas, genom att sprida kunskap om kärnvapnens medicinska effekter.

– I 40 år har vi gjort läkarkårens humanitära röst hörd och arbetat preventivt för att kärnvapen ska förbjudas och avskaffas. Vi läkare vet att om kärnvapen används skulle vi stå maktlösa och därför fortsätter vi att påminna om kärnvapens fruktansvärda medicinska konsekvenser. Den humanitära katastrof som drabbade Hiroshima och Nagasaki 76 år sedan får aldrig ske igen, säger Åsa Lindström, akutläkare och ordförande för Svenska Läkare mot Kärnvapen.

Efter ett upprop i Läkartidningen 1981, undertecknat av 134 professorer i medicin samt Svenska Läkaresällskapets och Sveriges läkarförbunds ordföranden, växte föreningen snabbt. Än idag är Svenska Läkare mot Kärnvapen Sveriges största nedrustningsorganisation, med cirka 2 500 läkare och läkarstudenter som medlemmar. Bland milstolparna finns arbetet med att driva fram FN:s konvention om förbud mot kärnvapen och att påverka de svenska storbankerna och majoriteten av AP-fonderna att upphöra med sina investeringar i kärnvapenbolag.

För att uppmärksamma dessa 40 år bjuder Svenska Läkare mot Kärnvapen in till ett digitalt firande den 10 september, med start kl. 15.00. Alla är välkomna att delta.

– Tack vare allt stöd och engagemang som svenska läkare bidragit med genom åren har vår förening gjort en betydande skillnad i arbetet för kärnvapennedrustning. Det vill vi uppmärksamma med ett digitalt firande då vi bland annat delar ut vårt anti-atombombsdiplom, som vi är glada att meddela i år går till Margot Wallström, säger Åsa Lindström, akutläkare och ordförande för Svenska Läkare mot Kärnvapen.

Om Svenska Läkare mot Kärnvapens 40 års-firande

Panelsamtal om erfarenheterna av att arbeta för kärnvapennedrustning under 40 år, vi tar tempen på kärnvapenfrågan nu och då, samt delar ut Svenska Läkare mot Kärnvapens anti-atombombsdiplom, som i år går till Margot Wallström, med efterföljande samtal.

Datum och tid: den 10 september, kl 15:00 – 16.30

Plats: Online

För länk till 40-årsfirandet: https://www.youtube.com/watch?v=bBjep-qv1BE

Medverkande: Margot Wallström, tidigare utrikesminister, Åsa Lindström ordförande Svenska Läkare mot Kärnvapen, Petra Tötterman Andorff, moderator samt generalsekreterare Kvinna till Kvinna, med flera.

Kontakt:

Åsa Lindström, ordförande Svenska Läkare mot Kärnvapen, 073-663 11 40,
asa.lindstrom@slmk.org

Michaela de Verdier, presskontakt Svenska Läkare mot Kärnvapen, 076-017 38 69, michaela.deverdier@slmk.org