Pressmeddelande: Margot Wallström prisas för sitt engagemang för kärnvapennedrustning

Margot Wallström tilldelas Svenska Läkare mot Kärnvapens anti-atombombsdiplom 2021 för sitt mångåriga och konstruktiva engagemang för kärnvapennedrustning. Den 10 september tar hon emot diplomet vid ett digitalt evenemang i samband med att Svenska Läkare mot Kärnvapen firar 40 år.

– Jag är mycket glad och hedrad – och ännu mer motiverad att fortsätta mitt engagemang i dessa livsviktiga frågor! Svenska Läkare mot Kärnvapen har via sina aktiviteter och sin tidning varit en nyttig och kunnig påminnelse om att inte tappa hoppet och att aldrig ge upp kampen mot kärnvapen, säger Margot Wallström.

Svenska Läkare mot Kärnvapens anti-atombombsdiplom tilldelas varje år en person som gjort betydande insatser i arbetet för kärnvapennedrustning. 2021 års diplom går till Margot Wallström, som i flera decennier engagerat sig mot kärnvapen i många olika sammanhang, både privat och politiskt. Det inkluderar bland annat protester mot Frankrikes kärnvapenprovsprängningar under 1990-talet och deltagande i en rådgivande grupp åt FN:s generalsekreterare med fokus på kärnvapen och nedrustning mellan 2019-2021.

– Med en tydlig moralisk kompass och konstruktivt agerande har Margot Wallströms långa engagemang i kärnvapenfrågan lämnat stora avtryck. Som utrikesminister såg hon till att kärnvapennedrustning blev en prioriterad fråga på regeringens utrikespolitiska agenda och verkade för att Sverige skulle återta en drivande roll på den internationella nedrustningsarenan, säger Åsa Lindström, akutläkare och ordförande på Svenska Läkare mot Kärnvapen.

Margot Wallström tar emot diplomet i samband med Svenska Läkare mot Kärnvapens digitala 40 års-firande den 10 september. Föreningen bildades 1981 och har sedan dess arbetat för att kärnvapen ska avskaffas, genom att sprida kunskap om kärnvapnens medicinska effekter. Svenska Läkare mot Kärnvapen är Sveriges största nedrustningsorganisation och har genom åren nått milstolpar såsom ett FN-förbud mot kärnvapen och två Nobels fredspris.

– I 40 år har vi gjort läkarkårens humanitära röst hörd och arbetat preventivt för att kärnvapen ska avskaffas. Tack vare allt stöd och engagemang som svenska läkare bidragit med genom åren har vår förening gjort en betydande skillnad i arbetet för kärnvapennedrustning, säger Åsa Lindström, akutläkare och ordförande för Svenska Läkare mot Kärnvapen.

Om diplomutdelningen

Datum och tid: den 10 september, kl 15:00 – 16.30

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=bBjep-qv1BE

För intervjuer: Kontakta Michaela de Verdier, presskontakt Svenska Läkare mot Kärnvapen, michaela.deverdier@slmk.org , 076-017 38 69.

Ur programmet: Panelsamtal om erfarenheterna av att arbeta för kärnvapennedrustning under 40 år, vi tar tempen på kärnvapenfrågan nu och då, samt utdelande av Svenska Läkare mot Kärnvapens anti-atombombsdiplom till Margot Wallström, med efterföljande samtal.

Medverkande: Margot Wallström, tidigare utrikesminister, Åsa Lindström ordförande Svenska Läkare mot Kärnvapen, Petra Tötterman Andorff, moderator samt generalsekreterare Kvinna till Kvinna, med flera.

Kontakt:

Åsa Lindström, ordförande Svenska Läkare mot Kärnvapen, 073-663 11 40,
asa.lindstrom@slmk.org

Michaela de Verdier, presskontakt Svenska Läkare mot Kärnvapen, 076-017 38 69,

michaela.deverdier@slmk.org

Om Svenska Läkare mot Kärnvapen

Svenska Läkare mot Kärnvapen arbetar preventivt för att avskaffa kärnvapen innan de används igen, genom att informera om kärnvapens medicinska och humanitära konsekvenser. Föreningen har bland annat deltagit i att driva fram FN:s konvention om förbud mot kärnvapen, påverkat de svenska storbankerna och majoriteten av AP-fonderna att avyttra sina investeringar i kärnvapenbolag, samt bidragit till forskning om kärnvapens medicinska effekter.

Svenska Läkare mot Kärnvapen har tilldelats två Nobels fredspris, 1985 tillsammans med IPPNW (International Physicians for the Prevention of Nuclear War), och 2017 tillsammans med ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear Weapons). Föreningen grundades 1981 och har idag ca 2 500 läkare och läkarstudenter som medlemmar. Läs mer på www.slmk.org.