Pressmeddelande: avbrutna samtal I hanoi: fredspristagare vill se mer konkreta framsteg

Mötet mellan Donald Trump och Kim Jong-un i Hanoi, Vietnam har inte lett till några konkreta framsteg. Mötet ägde rum drygt ett halvår efter de historiska samtalen mellan de båda ledarna i Singapore 2018, som ledde till överenskommelse med övergripande målsättningar om fred och nedrustning på den koreanska halvön.

– Vi välkomnar att Donald Trump och Kim Jong-un vill fortsätta sina diplomatiska samtal, det är alltid bättre än spänningar och konfrontation. Även om vi och många med oss har haft låga förväntningar på mötet i Hanoi så hade vi hoppas på något slags resultat. Det fanns en förhoppning om att den övergripande överenskommelsen från Singaporemötet förra året nu skulle konkretiseras, säger Jan Lasson, ordförande Svenska Läkare mot Kärnvapen.

Svenska Läkare mot Kärnvapen sitter i den internationella styrelsen för kampanjen ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear Weapons) som 2017 tilldelades Nobels fredspris. Inför mötena mellan Trump och Jong-un i Singapore 2018 och nu i Hanoi har ICAN lagt fram flera konkreta steg som länderna behöver ta. Framförallt handlar det om att den koreanska halvön behöver bli fri från kärnvapen med hjälp av internationell rätt och verifikationssystem.

– Tidigare försök till hållbara lösningar mellan Nordkorea, USA och andra stater har tyvärr spruckit och vi tror att bindande, multilaterala lösningar behövs. På kortare sikt ser vi att USA och Nordkorea måste ratificera provstoppsavtalet mot kärnvapentester så snart som möjligt och gå med i icke-spridningsavtalet NPT som landet lämnade 2003, säger Josefin Lind, generalsekreterare Svenska Läkare mot Kärnvapen.

Sommaren 2017 röstade 122 länder fram FN:s konvention om ett förbud mot kärnvapen. Men flera andra viktiga avtal om kärnvapen hotas idag. Bland annat har USA och Ryssland nyligen lämnat INF-avtalet om medeldistansrobotar och USA försöker få europeiska stater att lämna Iranavtalet. Den mycket kritiska utvecklingen mellan kärnvapenstaterna Indien och Pakistan visar på skörheten i modellen med kärnvapenavskräckning.

– Vi uppmanar alla stater globalt – inte minst kärnvapenfria stater – att göra allt i sin makt för att vända den utveckling vi ser idag Vi vill se en bred uppslutning till FN:s konvention om ett förbud mot kärnvapen som erbjuder konkreta instrument i form av verifikationsmekanismer, säkerhetskontroller, och ramverk för nedrustning. Vi måste få fler stater att gå med i multilaterala samtal för att förhindra fler upprustningsspiraler, säger Josefin Lind.

Kontakt:

Josefin Lind, generalsekreterare Svenska Läkare mot Kärnvapen
Josefin.lind@slmk.org

Jan Larsson, ordförande, Svenska Läkare mot Kärnvapen
Jan.larsson@slmk.org

På plats i Hanoi för ICAN:
Akira Kawasaki, Peace Boat
Tel: +84-796 258 788